måndag 4 oktober 2010

Kommunalkulturen kanske det viktigaste

Innan den nya riksdagen och regeringen kommit igång, är det viktigt att hålla i minnet att det i många avseenden är i kommuner och landting (eller där de heter regioner), som de politiskt viktiga kulturbesluten fattas. Trenden har dessutom varit att det mer och mer blivit så, bl a genom den s k portföljsmodellen.

Emellertid är det sällan som den kommunala kulturpolitiken står i centrum för den valdebatten. Inte för ty är det i kommunerna som man fattar de viktiga besluten om kulturskolor, bibliotek, stöd till olika scener, kulturgrupper och andra lokalt förankrade kulturinsatser. I de större städerna och regionerna handlar besluten också om de betydelsefulla institutionerna på teaterns, dansens, konstens och musikens områden. I de här fallen berör de kommunala besluten hela landsdelar, ja i själva verket hela landets kulturliv. Utan livaktiga och starka stadsteatrar och symfoniorkestrar i våra större städer, skulle Sveriges kulturliv i många avseenden vara mycket fattigare.

För människor med funktionshinder är naturligtvis de kommunala
insatserna minst lika viktiga, för det mesta mer än de statliga. I allmänhet är det kommuner och landsting som har huvudmannaskapet för kulturbyggnaderna och därmed också ansvaret för tillgängligheten till och inom dessa. Allt för många rullstolsburna blir utestängda från olika kulturaktiviteter p g a bristande insikter om elementära frågor kring byggnadsmässiga utformningar av behov hos hjulberoende besökare. Det gäller ju i allmänhet barnvagnar lika mycket som rullstolar.

De - om möjligt - i ännu högre grad förbisedda tillgänglighetsfrågorna kring att försöka tillhandahålla information och läsupplevelser för synskadade eller andra med lässvårigheter. Trots att den digitala revolutionen innebär stora möjligheter i detta avseende, är det ännu så lång väg att vandra för att göra elektroniska medier tillgängliga för synskadade. Det är förbluffande hur skärmläsprogram och hemsidor har svårt för att interagera så att man lätt kan förstå dess innehåll med utan att titta på skärmen. Det är emellertid inte bara frågan om teknikutveckling, utan kanske i ännu högre grad fråga om stöd och utbildning. Supportsystemen är t ex nästan obefintliga. Detta handlar om hjälpmedelsansvar, som hänger på landstingen (eller regionerna).

Det finns så många områden och situationer, där människor med funktionshinder inte kan tillgodogöra sig kulturella upplevelser. Ibland blir man betänksam över hur låg medvetenheten är ute i skilda lokala kulturella sammanhang. Därför måste vi runt om kring i landet försöka väcka de ansvariga politikerna (och för den delen även tjänstemännen) till ökade insikter om hur kulturupplevelser ska bli berikande för alla.

1 kommentar:

  1. Ibland blir det så mycket ord; man blir trött på ord. Och jag är ändå en ordmänniska, författare liksom Stig Larsson men med skönlitteratur som inriktning.
    Jag är medlem i Very Special Art, där jag förutom att skriva också ägnar mig åt att spela teater och måla ikoner. De här olika konstyttringarna tas om hand av VSA; jag kan få utveckla dem tillsammans med andra. I en ateljé som också är ett gallerig, där jag målar mina ikoner, har haft utställning och hållit föredrag. Jag tar med mig min lilla laptop och sitter och skriver med vänner omkring mig, som ger min inspiration. Jag har utmanat mig själv med att börja spela teater, vid min ålder (jag är nog i din ålder, Stig) och vara med om filminspelningar. ALlt detta har jag VSA att tacka för. Den är ett levande organisation, en organisation som genererar liv, nytt liv.
    Nu skulle jag helst vilja lägga in en bild på en ikon, ett teaterklipp och så litet information om min senast bok, som har kommit ut som e-bok, en novellsamling vid namn "Absurditeter".
    Detta är en liten berättelse från gräsrotsnivå om hur livet i vsa kan vara. Skönt. Absurt.
    hälsar kerstin svea dahlen
    och här är länken till boken:
    www.egenutgivare.se

    SvaraRadera